×

برگزاری همایش مهارت افزایی هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور

برگزاری همایش مهارت افزایی هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور

اولین همایش مهارت افزایی هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور دوشنبه ۸ خردادماه در محل مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این همایش با هدف تبیین دانش و نقش نظام آموزش عالی در توسعه پایدار مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای دانشجویان، ترویج و اطلاع رسانی فعالیت ها و دستاوردهای زیر نظام های آموزش عالی در استقرار ساز و کارهای مرتبط و ایجاد زمینه همکاری مشترک و همچنین معرفی شیوه ها و الگوهای کاربردی مناسب، میان متولیان مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی در کشور و با مشارکت دانشگاه ها و زیرنظام های آموزش عالی مهارتی از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد و دارای پنل های تخصصی برای ارایه مطالب و تبادل نظر صاحب نظران بود.
در مراسم افتتاحیه این همایش ، دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به نقش آموزش عالی مهارتی و ضرورت استقرار نظام صلاحیت حرفه ای به بیان فعالیت ها، اقدامات و برخی انتظارات دانشگاه پرداخت.
در ادامه، پنل تخصصی نقش آموزش‌های عالی مهارتی در نظام صلاحیت حرفه ای با حضور معاونین، مدیران، کارشناسان، روسای واحدهای استانی، روسای مراکز آموزشی، جمعی از مدرسان دانشگاه و مدیران اصناف و اتحادیه‌ها برگزار شد.
در این پنل دکتر کشت کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به بیان مطالبی درخصوص آموزش‌های مهارتی و صلاحیت حرفه ای پرداخت و اظهار کرد: براساس تجارب کشورها و ساختار نظام آموزشی کشور، مسئولیت هر یک از سطوح چارچوب با متولیان مربوطه در حوزه آموزش است که با مشارکت نظام بازار کار به طراحی فرایند و روش های سنجش خواهند پرداخت. براین اساس و باتوجه به سطوح هشت گانه چارچوب ملی صلاحیت حرفه ای ، دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند به عنوان زیر نظام آموزش عالی مهارتی از سطوح ۴ به بالا به اجرای چارچوب ملی در راستای دستیابی به اهداف قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی بپردازد.
سپس دکتر فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی و دبیر این پنل، با تبیین و تشریح مفاهیم مرتبط با صلاحیت حرفه‌ای به ضرورت مشارکت ارکان مندرج در قانون اشاره کرده و با بیان مطالبی پیرامون توانمندی های دانشگاه و اقدامات آن در حوزه صلاحیت حرفه ای گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان تنها دانشگاهی در کشور است که دارای ساختارهای مرتبط با استقرار صلاحیت حرفه‌ای از جمله شورا، اداره‌کل و کمیته های تخصصی تدوین استانداردهای شایستگی شغل و سنجش و ارزیابی شایستگی می باشد.
وی اظهار کرد: از جمله الزامات استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای بعد از حیطه بندی، مشارکت نظام‌های آموزش و بازارکار است که این دانشگاه تاکنون توانسته است با چهار متولی شغل تفاهمنامه همکاری در حوزه صلاحیت حرفه‌ای منعقد کند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی به جایگاه و کارکرد صلاحیت حرفه‌ای در حوزه های درون و برون‌سازمانی اشاره کرد و گفت: استقرار صلاحیت حرفه‌ای می‌تواند در رابطه با کارشناسان و مدرسان دانشگاه از طریق شناسایی شایستگی‌های این مشاغل و انجام آزمون‌های مرتبط انجام پذیرد.
گفتنی است در پایان این همایش بیانیه‌ای که بر پایه جمع‌بندی مباحث مطرح در پنل‌ها تنظیم شده بود، قرائت شد. در این بیانیه بر محورهایی چون نقش دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی و همکاری با دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی در راستای توانمندسازی و توسعه مهارت های دانشجویان، همکاری وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی در برگزاری با کیفیت دوره های کارآموزی و کارورزی، تقویت و حمایت از مراکز هدایت شغلی تخصصی در دانشگاه ها توسط دولت و مجلس، برگزاری نمایشگاه های کار، ضرورت تبیین نقش ارکان متناسب با حیطه‌‌های عملکردی در اجرای چارچوب ملی صلاحیت حرفه‌ای و نیز اعتباربخشی و رسمیت دهی به گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای توسط نهادهای سیاستگذار تاکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *